San Sebastián. Foto: Igrexa de Redondela. |
Festa celebrada o 20 de xaneiro en Redondela. Cóntase, que a devoción da vila por este santo, débese a que escoitou os rezos dos crentes ante a ameaza da peste, librando aos redondeláns desta enfermidade. Isto levou á creación da Hermandad de San Sebastián no s. XVIII, que estaba vinculada ao gremio dos toneleiros. (Ver https://anecdotarioredondela.blogspot.com/2020/04/confrarias-e-outras-asociacions.html ). Nun vello xornal atopo varios datos sacados do libro de actas desta irmandade:
En 1866 se había pintado la imagen, así como la capilla, importando esta obra la cantidad de 1.316 reales.
En Junta general celebrada el 3 de febrero de 1881, se acordó, con entusiasmo general dar las gracias al socio Domingo Fernández por haber regalado al Santo un bastón con puño y regatón de plata.
El 23 de octubre de 1881 la Junta directiva de la Hermandad que presidía don Joaquín Sánchez, acordó, en vista del mal estado en que se hallaba la sagrada imagen, enviarla a pintar a Tuy, dejando a criterio del párroco la elección de artista que la deje al mejor gusto de todos. Esto se hizo con el producto de limosnas de todos los socios que aportaron según relación, 315 reales. La obra importó, según recibo, 500 pesetas, comprendiendo ojos nuevos, pestañas y llagas de cristal.
En el año 1882 los mayordomos José Fernández Carrera y Manuel Otero dispusieron que se pintase la sagrada reliquia a sus expensas, construyendo también un anda para salir en procesión. La Junta general acordó se hiciese constar en acta a fin de que “llegue a conocimiento y recuerdo de todos los venideros”, dándose también las gracias a la mayordoma Soledad Muíños, por sus sacrificios en beneficio de la Hermandad.
En 26 de diciembre de 1884: “A consecuencia de un gran desengaño que en muchos años está notando la Junta, prohíben terminantemente la colocación de cadenas en la imagen del Santo, ya que además de ser una risa para las personas forasteras que contemplan a este pueblo con poca civilización y causan daños en la pintura del Santo”.
En 14 de junio de 1886 se hizo el escudo de plata que lleva el estandarte de la Asociación en la conducción de cadáveres de los hermanos fallecidos. Se emplearon tres gargantas de plata pertenecientes a la Asociación y pedazos de dicho metal que gratuitamente ofrecieron varios vocales.
Nunha nova de 1901 dáse conta de que ese ano na procesión estreouse un estandarte regalo dos devotos residentes en Lisboa e Manaos. O estandarte fora bordado no Convento de la Enseñanza de Vigo.
A principios do século XX, a noite anterior se poñían a arder barricas cheas de alcatrán na Praza de Abastos. No día de San Sebastián, pola tarde, cando saía a procesión, na Alameda disparábase un canón e do ceo caían paracaídas e lambonadas, facendo as delicias dos nenos. Pola noite había baile na sociedade.
Ao día seguinte era o da Astilla, festa dos carpinteiros. A familia que acollía a festa gardaba o pendón na súa casa ata o ano seguinte. Pola noite tamén se celebraba baile.
Ata mediados de século a xente lanzaba fogos ao paso da procesión e os capitáns dos barcos competían a ver quen lanzaba máis fogos o día da festa.
A festa estaba indo a menos, xa se reducira de 3 a 1 só día, cando deixou de ser festivo alá polos anos 80. Na actualidade segue a facerse a condución da imaxe da igrexa de Redondela á de Vilavella pero con pouca asistencia de fieis.
Autor: Juan Migueles
BIBLIOGRAFÍA
As vilas de Redondela nos tempos do Catastro de Ensenada: Xoán Miguel González Fernández. Ed. Concello de Redondela.
Galiciana- http://www.galiciana.bibliotecadegalicia.xunta.es => El Pueblo Gallego, El Correo Gallego.
Tramancazos