martes, 21 de abril de 2020

Teatro en Redondela

Finais s. XIX - Inicios s. XX

            Para comezar a falar de teatro en Redondela temos que remontarnos ao século XVIII, cando xurde a figura de Sebastiana Rosa Pereira "La Gallega".(Ver 

https://anecdotarioredondela.blogspot.com/2020/04/sebastiana-rosa-pereira-la-gallega-s.html

)
A primeira representación teatral que atopo na nosa vila é, en 1880, cando actúa durante dous meses na sociedade Unión Redondelana a compañía do Sr. Egea, representando obras como "Jorge el armador" ou "Don Juan Tenorio". Isto supuxo para o Faro de Vigo unha lección do fomento da cultura, xa que esta mesma compañía non se mantivera en Vigo nin quince días. 
Consultando o traballo de varios historiadores, considérase que a finais do século XIX fórmanse os primeiros cadros de declamación en Galicia. Polo que respecta a Redondela, nun xornal de abril de 1880 coméntase que “un grupo de afeccionados atópase ensaiando”. En maio de 1897, o cadro de zarzuela dirixido por Emilio Muñoz, que traballa en Redondela, fai o seu debut en Ponteareas con “La leyenda del monje” e outras obras. En novembro dese ano unha sección de afeccionados de Redondela representan as comedias “En el garlito” e “No hay mujeres”, do pontevedrés Antonio Fernández Arreo. 
Cadro do Centro Científico Deportivo, 1913. Zarzuela "Molinos de Viento".
Foto publicada en Redondela. Crónica gráfica dun pasado recente. María A. Leboreiro Amaro.
  
En plena Guerra de Cuba, abril de 1898, a sección lírico-dramática de afeccionados proxecta dar unha función para contribuír ao aumento da flota naval.
A principios do século XX, o teatro afeccionado foi promovido polos diferentes colectivos de Redondela. Ata o de agora atopei que seis destas sociedades contaban con cadros de declamación: Centro Científico Deportivo, Círculo Católico (dirixido por Generoso Muíños e a parte musical corría a cargo do mestre Sotomayor), Casino, Liga Popular e Círculo Recreativo, todas de Redondela; e a Sociedad Agraria de O Viso (creada no inverno de 1923 polo mestre Claudio Sotelo Loureiro). As obras celebrábanse nos salóns destes colectivos ou en cines e salas privadas, como o Hotel España ou o Salón Míguez.

En 1930 a sociedade Veira d’o mar organiza un cadro de declamación que contaba con sección infantil. O nome de Veira dó mar é o título dunha das obras de Reveriano Soutullo, compositor nado casualmente en Ponteareas e criado en Redondela que foi un dos grandes culpables da popularización na nosa vila das zarzuelas, pasodobres...
Lonxe da nosa vila o Centro de Redondela y su distrito, en Buenos Aires, celebra o 29 de maio de 1932 a Festa da Coca cun festival no que se representou a revista “Redondela enxebre”.
 
Buenos Aires. Centro de Redondela y su distrito-"Redondela Enxebre", 1932. Vida Gallega

Posguerra. Anos 40-50.
Despois da guerra, sería Amado González Cardama, asesor de propaganda da Organización Juvenil de Falange o que fomentou a creación do Cadro de Declamación de Educación y Descanso, dirixido polo procurador Bernardo Fernández Esteiro. Con reorganizacións de por medio a iniciativa duraría duraría tres anos, entre 1940 e 1943. No seu programa estarían obras como: “Lo pasado o concluído o guardado”, “El Hogar” ou “La mala ley”. Tería continuación co Grupo Teatral do Frente de Juventudes que daría algunha actuación a inicios dos 50.
Tamén destacar o labor de mestres que desinteresadamente inculcaron o teatro aos máis novos. É o caso de Paulina Sánchez, que a mediados do século XX organizaba zarzuelas, teatros, ballet...
Teatro de doña Paulina Foto
Mestras de Redondela. 1900-1945. Ed. Asociación de Mulleres Xanela.

En 1955, nace a Agrupación Teatral Redondela, dirixida por Mario Reboredo e con Víctor
Ureña  ao piano, tamén contaba con sección de ballet.
En decembro de 1955, prepárase o Cadro de Declamación do Centro Recreativo e Cultural de Redondela, que se atopa ensaiando a zarzuela “Los Claveles”. Este grupo volta a re-fundarse en decembro 1958, representando “Los marqueses de Matute”. O reparto estaría formado por Mª Carmen Muíños Lamas, Fita Brea Acosta, Carmela Martínez Muíños, Mª Rita e Severo Rivas Tojeiro, Mª del Carmen C. Alfonso, Mª de los Dolores L. Urtaza, Lamberto Reboredo Rodríguez, Laureano e Francisco Araujo Martínez e Carlos Alonso Martínez; sendo dirixidos por Mario Reboredo Rodríguez e apuntados por Diego San José.

1957 Actuación no teatro García Barbon Foto: Ro S Montero
Un pouco antes, en Buenos Aires (Arxentina) os redondeláns alí establecidos fundan o Cuadro Vocacional Redondela. En 1955 presentan a obra “Rocas y sangre” escrita polo autor redondelán Conde Alvedosa. Forman o grupo: Severo Míguez, Jorge Bujones, Francisco Cayetano, Donato F. Ron, Jesús Fernández, Manuel Cayetano, Olga da Riva, Elvira Rodríguez, Zulema Paz, Nora da Riva, Flor Moysi e Silvia da Riva.
 
Buenos Aires, 1955. "Rocas y Sangre" do autor redondelán Conde de Alvedosa. Foto cedida por Luisa Cayetano

Finais do s. XX e Actualidade
O Centro Recreativo y Cultural de Redondela ao que se foron sumando os diferentes centros parroquiais, veñen sendo un punto de apoio ao teatro afeccionado en Redondela, creando as máis das veces os seus propios grupos teatrais. Destacar aquí o traballo de Suso Ben, que crea os grupos de teatro Disonada (1989) e Os Viaductos (1996), e Máximo, mestre do Instituto Mendiño, que formou varios grupos teatrais cos seus alumnos.
No 2012 abre as súas portas a Sala Discotasca, local no que o teatro ocupa unha parte
importante da súa programación, máis a experiencia dura apenas un ano. Precisamente nesta sala Paulo Medal, acompañado por Almudena Zurita e Fran Machado, presenta Impro K-Baret.
Xandre Vázquez, natural de Vigo pero con familia en Redondela, fundou a compañía Educateatro, sendo o produtor da mesma. Despois de debutar con Os tres porquiños no 2015 estrea a súa segunda obra, Carapuchiña Vermella, á que seguirá Pinocho, obras estas dirixidas ao público infantil e con contidos pedagóxicos. En febreiro do 2016 a compañía local Escuadra17 Teatro, da que tamén forma parte Paulo Medal, presentou a obra infantil O Camiño de Santiago. No 2017 bota a andar unha nova compañía Monifate Teatro coas obras Maxín e A Espera.
A todos estes habería que engadir outros grupos de teatro afeccionado formados en centros recreativos, centro da terceira idade, escolas e institutos; ademais dos logros individuais como veremos máis adiante. Nos derradeiros anos danse clases de teatro na Asociación Cultural y Social de Chapela, o que deu pé ao nacemento da compañía Misturar T e a celebración do Festival de Teatro Afeccionado
Mención a parte merece a compañía de monicreques Tanxarina. Esta compañía foi fundada no 1983 por Esther Cabacés, Eduardo Rodríguez (Tatán), Elías Araujo e Marga Maderal. Desta primeira formación tan só continúa Tatán acompañado de Miguel Borines, dende 1984, e Andrés Giráldez. As súas actuacións ademais de percorrer numerosas cidades españolas leváronos a actuar en varios países tanto de Europa como de América. Como veremos máis adiante os seus integrantes compaxinan esta actividade coa participación en teatro, cine e televisión. Tanxarina recibiu entre outros os premios Xeración Nós, Xiria (a mellor actividade teatral) e María Casares.



Disonada Teatro Foto cedida por Xesús C. Ben





Os Viaductos Foto cedida por Xesús C. Ben


 

 

 




Facebook Tanxarina





Algunhas actuacións

Actuacións de grupos de teatro afeccionado de Redondela
Algúns exemplos de actuacións de afeccionados da nosa vila serían os seguintes:
1910, xaneiro. O Cadro de Declamación do Centro Científico Deportivo atopábase ensaiando as seguintes obras: Sin vacaciones, Pido la palabra e Parada y fonda; co fin de presentalas na Sociedade de Agricultores de Teis. O 1 de maio dese ano actuaron tamén no Liceo de Artesanos de Porriño.
1910, febreiro. Traballábase para formar o Cadro de Declamación do Casino que estará formado por distinguidas señoritas. Ademais anúnciase que se farán obras no local de o Casino co fin de poder representar obras teatrais
1910, febreiro. O sábado de entroido no Círculo Católico representáronse varias obras. Na comedia “Ganarse la vida” destacou Lupita Sampedro. Tamén estiveron acertados nos seus papeis o señor Muíños Arines e os nenos Manuel Cacheiro, Pedro Otero e Pedro Fontenla. A zarzuela Dios premie la caridad estivo interpretada por Teresa Torrado, Lilita Ibáñez, Josefina Somoza, Sagrario Mos, Carmen Bermúdez e varias nenas que formaban o coro. Para rematar, La tía lechuza foi protagonizada por Lilita Ibáñez, completando o reparto María Amoedo, Teresa Torrado, Raquel Mos, María Díaz, Lupe Sampedro e Josefina Somoza. O mestre Sotomayor acompañou ao piano á señora Ríos, que cantou Una canción gitana da zarzuela de Gaztambide, El estreno de una artista e Penso de Tostti. Ao luns seguinte tamén houbo teatro no Círculo Recreativo.
1910, 20 de febreiro. A Asociación de Mariñeiros organizou unha velada artística, literaria e musical no Café América, en beneficio das familias duns mariñeiros que naufragaran en Bouzas, recadándose 900 pesetas. O programa foi o seguinte:
  1. Presentación a cargo do avogado Juan Amoedo Seoane.
  2. Rondalla
  3. Poema por Manuel Lustres Rivas, redactor de Faro de Vigo.
  4. Diálogo cómico “Un duelo pared por medio”, polos sres. Severo Rivas Gómez e Ramón Rodríguez Cabaleiro.
  5. Poema por Avelino Rodríguez Lustres, redactor de Faro de Vigo.
  6. Pido la palabra”, comedia, polos señores Crespo Álvarez, Telmo Bernárdez, Lafuente, Maximino Táboas y Mos.
  7. Rondalla.
  8. La huelga de los herreros”, monólogo por Juan Amoedo Seoane.
  9. Parada y fonda” polos rapaces que forman o cadro de declamación do Centro Científico Deportivo (Eulogio Padín Lorenzo, Antonio Bernárdez Santomé, Jaime Mos y Francisco Criado).
1916 Círculo Recreativo-"Don Juan Tenorio". Vida Gallega

1910, 13 de marzo. Celebrouse unha función teatral no Café América.
1910, abril. No Centro Científico Deportivo puxéronse en escena os xoguetes cómicos Las dos infancias e Noche toledana e o monólogo Tío Gervasio. Tamén actuou a rondalla.
1910, maio. Velada teatral no Círculo Católico. Para recadar cartos para a festa da Coca, no Café América houbo comedias, poesía e actuacións da rondalla.
1910, outubro. Puxéronse en escena varias comedias no Círculo Católico. Nos entreactos, o mestre Marcos Sotomayor interpretou varios temas ao piano.
1910, 30 de outubro. O Centro Científico Deportivo organizou unha velada no Café América no que actuou o cadro de declamación desta sociedade, co que actuaron mulleres por primeira vez. Puxéronse en escena as comedias Ojito derecho (Celsa Sánchez Cadavieco, Carmen Muíños, Ramón Muíños, Casiano Crespo, José Taboas Pardo, Ramón Otero e Leodegario Bujones), dos irmáns Quintero, e Entre doctores (José Taboas, Ramón Otero e Leodegario Bujones), dos señores Abate e Díaz. Ramón Rodríguez recitou o monólogo El Indulto. Tamén participou a rondalla Armonía, dirixida por Marcos Sotomayor. Interpretou o pasodobre Cabo primero, o vals-boston Cuando el amor muere, o fado Liró e a mazurca Gloria a las mujeres. O propio Sotomayor tocou o piano que acababa de mercar esta sociedade acompañado por un violinista de Vigo. Para rematar, o baile prolongouse ata as tres da mañá.
1910, decembro. O Centro Científico Deportivo organizou un festival no Café América no que participaron a Banda Municipal e a Rondalla. Levouse á escena a obra cómico-lírica Los Africanitos. Outra obra, Los tres, estivo tan ben interpretada por Soledad Rodríguez, José Táboas e Jaime Mos, que tiveron que repetila. Outros actores que participaron foron: Adelaida Rodríguez, Ramón Rodríguez, Leodegario Bujones, Manuel Pérez e Bernardino Míguez. O coro estivo composto por Arcadia Pérez, Josefa Villanueva, Saladina Sanmartín, Celsa Sánchez, Carmen Muíños, Otilia Fervenza, María Rodríguez, Camilo Figueroa, Augusto Míguez, Roberto Sánchez, Casiano Crespo, Manuel Comesaña, Manuel López e Manuel Crespo. O diálogo O miñato e mais a pomba interpretado por Carmen Muíños e José Taboas. E a zarzuela Como está la sociedad. Os mestres de música e escena foron Marcos Sotomayor e Tomás Lago.
1910, decembro. No Círculo Católico representouse a zarzuela La lámpara de la virge, actuando as señoritas: Elena Cacheiro, Ester Cacheiro, Felisa Pozo, Ramona Fernández e María Arines; os homes: Eduardo Cuntín, Manolo Cacheiro e Rafael Cacheiro; e no coro as nenas e nenos: Mercedes Cacheiro, María Muíños, Soledad Sánchez, Paulina Sánchez, Carmen Bermúdez, Justa Mos, Hermitas Mos, África Otero, José Lago e Álvaro Sampedro. A comedia Avisos del cielo (Elena Cacheiro e Álvaro Sampedro). O sainete Miedo ridículo (Eduardo Cuntín, Severo Rivas, Ramón Lafuente e Manolo Cacheiro).
Buenos Aires. 1932, Centro de Redondela y su distrito. Vida Gallega
1911, febreiro. O Centro Deportivo de Redondela programou unha velada dramática na que se levou á escena Las Campanadas e La leyenda del beso.
1912, xaneiro. A petición de moitos socios no Círculo Católico, dirixidos por Generoso Muíños e coa colaboración do mestre Sotomayor, representouse a zarzuela Los tres gorriones interpretada pola Srta. María Arines, os señores Rivas e Lafuente e a xóven Manuela Barros. O coro de doncelas estaba formado por Lucila Serín, Merceditas Cacheiro, Eufrasia Escariz, Beatriz Pérez, África Otero, Pilar Otero e Purita Arines. Completouse o programa coas zarzuelas El maldito dinero e Torear por lo fino, postos en escea por: Ramona Otero, María Arines, María Sánchez, Manuela Barros, Sr. Lafuente, Sr. Rivas, Manolo Cacheiro, Sr. Adán, Fermín Arines e Sr. Cuntín.
1912. Un cadro infantil de declamación ofrece unha velada teatral para recadar fondos para a Festa da Confraría do Señor de Vilavella. O mesmo farían os cadros do Círculo Católico e Centro Científico Deportivo que colaboraron coa Festa da Coca.
1912, novembro. O Círculo Católico organizou unha velada na que se representaron: El gorro frigio, Los asistentes e La viejecita; sendo moi aplaudidos todos os artistas. Formaban o cadro de declamación as señoritas María e Pura Arines, Barros, Escariz, Soledad, Josefina e Ernestina García, Pilar e África Otero, Abalde e Pérez; e os señores Eduardo e Evaristo Cuntín, Ramón e Fermín Arines, Villaverde, del Campo, Leirós, Adán, Becerra, Soto, Sánchez e outros.
1913, maio. O Centro Científico Deportivo representou no Circo Teatro da praza de Vicenti, en Pontevedra, as obras: Molinos de viento, Amor ciego e La huelga de los herreros.
1914, outubro. Os socios do Círculo Católico atopábanse ensaiando a zarzuela Los Madgyares, que habería de representarse na inauguración do seu novo local.
1915. No Centro Científico Deportivo púxose en escena a zarzuela Maña de los ángeles dirixida polo profesor Sr. Velaz e interpretado por África Cabaleiro, José Martínez, Benita Otero, Ramón Rodríguez, Aurelio Adán, Juan Docampo, Eulogio Padín e Antucho Bujones. En setembro dese ano no mesmo centro actuou a compañía de zarzuela e opereta dirixida polo Sr. Sanz.
1916, maio. No Centro Científico Deportivo celebráronse dúas veladas teatrais, sendo posta en escena La Tosca polo cadro de declamación desta sociedade. O salón quedouse pequeno e nas dúas funcións os rapaces foron moi aplaudidos, distinguíndose á moza África Otero no papel de Tosca, e os mozos Josesito Táboas e Antonio Bernárdez.
1916, 16 de novembro. Despois de suspenderse a función no Círculo Recreativo por afundirse unha grada, dous días despois volveu a poñerse en escena o drama de Zorrilla Don Juan Tenorio. Actuaron con éxito: Pura Arines, Beatriz Pérez, Maruja Muíños, Peregrina Pazos, Joaquín Martínez, Joaquín Sánchez, José Patiño, Isaac Cortizas, Jesús Miñán, Celso Pazos e Severo Rivas.
 
1916, 21 de novembro. O cadro de declamación do Centro Científico Deportivo da dúas funcións representando El coro de señoras e El tambor de granaderos. Na primeira zarzuela o coro de señoritas Carmen Concepción, Trina Tuche, Elia Viruleg e Amalia Escariz, estiveron maxistrais nos seus papeis, como Antonio Bernárdez, Antonio Bujones, Manuel Pena, Ramiro Cantero e Aurelio Adán. En El Tambor de Granaderos Carmen Concepción amosou unha vez máis as súas actitudes artísticas, véndose na obriga de repetir o seu solo. Tamén o fixeron admirablemente Trina Tuche, Concepción Méndez, Antonio Bujones, Ramiro Cantero, Antonio Bernárdez e Jaime Mos.
Pola súa banda o cadro dramático do Círculo Recreativo desprázase a Arcade para representar La Pasionaria.
1916, decembro. Velada teatral no Centro Científico Deportivo a prol dos máis necesitados. O cadro dirixido por Marcos Sotomayor, representou as zarzuelas "Los chicos de la escuela" e "El tambor de granaderos". Actuaron Carmen Concepción, Trina Tuche, Concha Méndez, Elia Virulegio, Benita Otero, Antonio Bujones, Pepe Martínez, Cantero, Aurelio Adán, Jaime Mos e o mozo Tomás Docampo. O director da banda de Arcade, Sr. Romay, dirixiu a banda de cornetas.
1921, 8 de decembro. O sacerdote Manuel Martínez e o procurador Generoso Muíños
organizaron un festival para recadar fondos para o Aguinaldo del soldado. Celebrouse no Círculo Recreativo e actuaron o cadro de declamación e un novo orfeón dirixido polo propio Manuel Martínez. A cantidade acadada ascendeu ás 324 pesetas.
1921, 19 de decembro. Celebrouse no Círculo Recreativo unha velada teatral a prol dos pobres. Púxose de novo en escena Cristobalón e o xoguete cómico en dous actos Un drama de Calderón, de Muñoz Seca e Pérez Fernández. Actuou tamén o orfeón interpretando cancións tradicionais galegas e Canción del soldado.
1921, 19 de decembro. No Centro de Mariñeiros celebrouse unha velada a beneficio do "Aguinaldo do Mariñeiro". No festival participaron o orfeón da vila e un coro formado por fermosas rapazas.
           1922, febreiro. Celebrouse unha función na Liga Popular a beneficio da Asociación de Beneficencia. As obras postas en escena foron Flor de los Pazos, Cartas son cartas y papeles son papeles e El brazo derecho. O grupo de intérpretes afeccionados estaba formado polas señoritas: Maruja Mandado, Marcelina Docampo, Paulina Sánchez, Esmeralda Cal e Isabel Villar; e os xóvenes: Ramón Feijoo, Antonio Bujones, Paulino García, José Lago, César Campos, Pío Baltar, José Docampo, Amado Picón e o neno Bernardo Sánchez.
1922, marzo. No Círculo Recreativo, en marzo o cadro de declamación puxo en escena o drama de José Echegaray, De mala raza. Tomarán parte na velada o orfeón da vila e un terceto de piano, violín e frauta, que actuará nos entreactos.
1922, setembro. Actuaron no Balneario de Mondariz o orfeón e o cadro de declamación do Círculo Recreativo, xogándose ademais un partido de fútbol entre un equipo de Redondela e outro daquela vila. O cadro interpretou o drama De mala raza e o diálogo Macanás no más.
1922, novembro. No salón do Círculo Recreativo de Arte y Cultura, celebrouse unha velada teatral a cargo do cadro de declamación poñéndose en escena o drama de José Zorrila, Don Juan Tenorio.
1922, decembro. O cadro de declamación da Liga Popular deu comezo aos ensaios do drama de Dicenta, Juan José, que foi representado a prol dos pobres. Os principais papeis serán interpretados polos Sres. Taboada e Campos, e as simpáticas Carmen, Concepción e Concha Docampo.
1922, decembro. O cadro de declamación do Círculo Recreativo tamén ofreceu neses días unha función teatral a beneficio dos máis necesitados. Leváronse a escena as comedias La cartera del muerto e Noticia fresca. Destacaron nos seus papeis Carmen Casal e os señores: Martínez e Bujones Baltar.
Zarzuela, sen data. Arquivo J. A. Xesteira

1923, outubro. Comezaron os ensaios do Cadro de declamación do Círculo Recreativo, dirixido por Generoso Muíños Arines. A finais dese mes levouse a escena a comedia En clave de sol. En novembro teñen que aprazar a representación do drama de Zorrilla Don Juan Tenorio por enfermidade do actor afeccionado Joaquín Martínez. A obra é un éxito polo que volve a representarse en Redondela e estréase en Porriño, onde xa teñen actuado en varias ocasións.
1924, xaneiro. O cadro do Círculo Recreativo representou: La mala ley e Tranquilo y sereno.

1924, febreiro. Fundouse a sociedade Redondela Foot-ball Club, no mesmo local que ocupara a Liga Popular. Ese mesmo mes, púxose en escena a obra do poeta santiagués San Luis, titulada O fidalgo.
1924, marzo. O Círculo Recreativo programou unha serie de veladas teatrais a cargo do seu cadro de declamación, representando obras como "La mala ley", "La clave de sol" ou "Tranquilo y sereno".
1924, maio. O mesmo cadro presenta o drama de López Pinillos, La otra vida, e a comedia de Vital Aza, Los dos tocayos.
1924, xuño. Organizada pola Xunta de Beneficencia celebrouse unha velada teatral no Círculo Recreativo poñéndose en escena "La mala ley" e "Los dos tocayos".
1924. De cara ao Nadal preparaba unha velada a prol dos pobres o recentemente creado cadro da Sociedad Agraria de O Viso, que estaba dirixida polo mestre Claudio Sotelo, que ademais era presidente de dita asociación.
1925, maio. Celebrouse unha velada na Sociedad Agraria de O Viso, que estivo moi concorrida.
1925, xuño. O local da Sociedade de Agricultores do Viso quedouse pequeno para a cantidade de público que asistiu á velada teatral. Comezou o festival coa comedia "De pesca", interpretada polos nenos Amelia Míguez e Luis Parada. Logo "Macanas no más", de Pepe Tafall, estivo representada por Valentín López e Domingo Giráldez. Despois a señorita Belarmina Cabaleiro e os señores Porfirio Pereira, Ramón Martínez e Valentín López, levaron a escena "La aficción", de Piamuga. Finalmente o presidente da sociedade, Claudio Sotelo, presentou ao querido paisano, Manuel Soto, violinista procedente do conservatorio D'andrea, de Buenos Aires, que foi acompañado ao piano polo profesor de música do Colegio de P. P. Jesuítas, de Vigo, José Iglesias. 
1941-42 Cadro de declamación Arquivo J.A .Xesteira
1926, abril. O cadro de declamación da Sociedade de Agricultores do Viso, tributará unha homenaxe ao seu director, o mestre da escola de nenos desta localidade don Claudio Sotelo Loureiro, ao seu regreso das oposicións a escolas que se están a celebrar en Santiago.
1926, decembro. Na escola particular de Erundina Pérez, celebráronse dúas veladas teatrais ás que asistiron moitas persoas invitadas.
1930, 3 de maio. Actuou o cadro de declamación da sociedade Veira d’o mar no Salón García a prol das familias dos náufragos de Bouzas e Redondela. Levouse a escena o diálogo de Rodríguez Elías, O miñato e mais a pomba, interpretada polos nenos Josefina Rodríguez e Generoso Becerra Bujones; e a comedia de Linares Rivas, Fantasmas.
1940, 21 de novembro. Promovida pola Organización Juvenil da Falange, representouse no Cine Imperial a comedia de Linares Rivas Lo pasado, o concluído o guardado. Interviron as señoritas Blanquita de Castro Arines, Jesusa Cabaleiro, Gela Vidal Avalle, Fermina de la Rosa e Maruja Cardalda Táboas; e os mozos Enrique Couñago, José Paz Villar, Carlos Torrado, Amado González e Santiago Fernández Soto, sendo apuntados por Serafín Gesteira Fernández e dirixidos por Bernardo Fernández Esteiro. Tamén participou a rondalla Los Calaveras. Tivo tanto éxito que houbo que repetir a función e meses máis tarde sería posta en escena en Pontecaldelas.
            1940, decembro. Representouse El Hogar de Fernández del Villar. Actuaron Blanquita de Castro Arines, Jesusa Cabaleiro, Maruja y Fermina de la Rosa, Maruja Cardalda, Gela Vidal, Isolinita Míguez e Manolita Pazos; acompañadas por Serafín Gesteira, Carlos Torrado, José Paz Villar, Enrique Couñago, Santiago Fernández e Carlos Contreras. Ademais o xoguete cómico de Vital Aza De tiros largos, con Blanquita de Castro, Maruja de la Rosa, Berto Reboredo e Serafín Gesteira, apuntados por Manuel Míguez.
             1941, 30 de marzo. Interpretouse no Salón Nacional, propiedade de Paulino García, a obra de Linares Rivas La mala ley e La leyenda del beso de Reveriano Soutullo, con Finita Criado e Juan N. Cardama como figuras e a actuación da rondalla Los Calaveras.
             1942, xuño. Debutan na Sala Parque a rondalla e o cadro de declamación de Educación y Descanso.
            1943, 13 de novembro. O cadro artístico de Educación y Descanso actuou no Cine Redondela dando vida á comedia dos señores Paso e Sáez, titulada ¡Papanatas!. Destacar o labor da señorita Lela Otero, que con Pilita Rodríguez e Pablo Ibarzabal, levou o peso da representación. A festa rematou con un vals, bailado polas artistas.
1942 Teatro de Acción católica.  Foto cedida por J Barciela

            1951, 28 de decembro. O Concello, en colaboración coas delegacións locais da Sección Femenina e o Frente de Juventudes, organiza un festival no Cine Redondela a prol dos nenos e anciáns acollidos ao Auxilio Social con motivo da festividade de Reis. Actuaron os grupos de coros e danzas da Sección Femenina, e o grupo teatral e a rondalla do Frente de Juventudes, completándose o programa coa proxección dunha película.
1952. Co fin de recadar fondos para a Festa da Coca escenifícase Los novios de mis hijas de Leandro Navarro e Un drama de Echegaray, ¡ay! de Luis Tejedor e Luis Muñoz Lorente. Actuaron Blanquita de Castro, Olimpia Conde Garnelo, María de los Ángeles Lueiro Urtaza, Margot González, Mary López Cardama, Pilarita Iglesias Ribadulla, María del Carmen Tejo Rodríguez, Lupita Sánchez Míguez, Lourdes, Figueroa Camiña, Rita Ramonet Figueroa, María del Carmen Blanco Lorenzo, Álvaro Casal Tuche, Luis Cuntín Táboas, Alfonso Conde Garnelo, Manuel B. Núñez, Laureano Araújo, Rodrigo Lueiro Urtaza, Jorge Vázquez Villasanta, Carlos Vázquez Fervenza e Roberto López Hortas; dirixidos por Mario Reboredo Rodríguez. Actuou a Rondalla de Educación y Descanso. A obra repetiuse en Porriño.
 1954, 18, 19 e 20 de febreiro. Para recadar fondos para os pobres da vila, celebráronse no Cine Redondela varias funcións teatrais, poñéndose en escena a comedia entres actos dos irmáns Quintero, Las de Caín. A obra foi interpretada por un conxunto de mozas e mozos da nosa localidade. Completaba o programa un vello afeccionado que contribuíu con varios recitais de O Fidalgo.
Actuación nos anos 50. Foto: cedida por M. Migueles
              1955, xuño. Celebrouse no cine Fantasio a primeira función benéfica da Agrupación Teatral Redondela, dirixida por Mario Reboredo e co acompañamento ao piano de Víctor Ureña. Representouse a comedia de Carlos Llopis Nosotros, ellas y... el duende. Os cantantes Jaime Tornero e Joaquín Migueles entonaron a romanza La tabernera del puerto, El niño judío e varias canción lixeiras. Pecharon o programa os cadros de ballet que interpretaron Dominó e Pavana. O éxito foi tal que se repetiu a actuación ao día seguinte.
             1958, setembro. O cadro de declamación do Centro Recreativo e Cultural dirixido por Mario Reboredo Rodríguez, puxo en escena Los Marqueses de Matute.

Autor: Juan Migueles
 

BIBLIOGRAFÍA
Galeguismo e sociedade na Redondela da Segunda República. Lois Barros. Edicións do Castro.
Arredor de nós. Historia da Policía Local 1863-2003. Gonzalo Amoedo López e Roberto Gil Moure. 2003.
Redondela. Crónica gráfica dun pasado recente. María A. Leboreiro Amaro.
Mestras de Redondela. 1900-1945. Ed. Asociación de Mulleres Xanela.
Galiciana- http://www.galiciana.bibliotecadegalicia.xunta.es => El regional diario de Lugo, El Correo de Galicia, La correspondencia gallega (Pontevedra), El Diario de Pontevedra, Gaceta de Galicia, Marín, La Noche, El Noticiero de Vigo, El Pueblo Gallego, El Regional (Lugo), La voz de la verdad, El ideal gallego, La Integridad diario católico, El Eco de Galicia.
Na Biblioteca Nacional de España: www.bne.es => El Heraldo de Madrid, El Día.
En Consello da Cultura. www.consellodacultura.gal: Céltiga (Buenos Aires)
Faro de Vigo
Aportes Suso Ben e Luisa Cayetano


No hay comentarios:

Publicar un comentario