domingo, 12 de noviembre de 2023

Xitanos en Redondela.

 

A cabra na Praza Constitución. Sen data. Foto cedida por José Luis Rodríguez Figueroa

 

Hai anos a xente de etnia xitana era nómade. Chegaban a unha vila montaban o seu campamento e despois dun tempo marchaban. En Cedeira, aínda nos anos 80 do pasado século, acamparon en Portacedeira (Ver https://anecdotarioredondela.blogspot.com/2023/03/ruta-por-portacedeira.html ) e as mulleres facían cestos que vendían as veciñas. Como vemos na foto, tamén era habitual o ir polas vilas con espectáculos, sendo o da cabra o que máis perdurou no tempo. Consistía en que o animal subía unha escaleira e facía diferentes equilibrios ao son da música de pandeiros, que a finais do século XX foron substituídos polos teclados.

Na prensa antiga atopamos algunhas noticias nas que curiosamente os xitanos son chamados húngaros. As novas normalmente dan conta de roubos pero tamén, as máis interesantes, das súas tradicións.


 

 

1892, outubro. Según nos dicen, desde el viernes último se instaló en Redondela y en el punto denominado Junquera, una caravana de húngaros gitanos, tomándose la libertad de apropiarse de ropas de las huertas convecinas, y otros efectos.


1892, outubro. La tribu de húngaros que según digimos días pasados se halla acampada en las inmediaciones de Redondela, celebró el martes el bautizo de un recién nacido. festejaron con cohetes, y echaron á los chicos bastantes monedas de cinco y diez céntimos. Acompañaron al niño á la iglesia la mayor parte de los individuos. El jefe de esta era el padrino y se distinguía de todos por lo lujoso de su traje. De su zamarra pendían infinidad de broches y dijes de plata con anchas cintas de colores.


1895, decembro. En Redondela se verificó días pasados el matrimonio de dos jóvenes pertenecientes a una familia de gitanos. Los desposados contaban tan sólo de diez a doce años: el sacerdote era otro húngaro y las arras se sustituyeron por un cazuelo de barro que, después de hacer volteretas por el aire, cayó al suelo haciéndose añicos. Más tarde la caravana de húngaros acompañados de osos, monos y toda la bichería, zarpaba con rumbo a otra parte obligados por la Alcaldía.


1910, marzo. Hállase acampada una numerosa acampada de húngaros en las inmediaciones de la estación del ferrocarril de Redondela.


1940, abril. A Garda Civil de Redondela da conta de varios roubos de millo. Á veciña de Negros, Constantina Rodríguez Castro, sustraxéronlle 303 kilos; a Manuel Veiga, de Reboreda, 45; e a Ramón Castro Soto, de Saxamonde, 140. En todos estes casos actuouse con violencia. Practicadas xestións, foron detidos nas inmediacións daquela vila, os xitanos, Ramón Gabarri, de 30 anos; e Andrés Jiménez, de 18, que levaban 70 quilos daquel gran. Confesáronse autores dos roubos. Tamén foi detida a veciña de Redondela, Dolores Vázquez, que servía de intermediaria entre os xitanos e as persoas que mercaban o millo, así como varias destas.




Autor: Juan Migueles


BIBLIOGRAFÍA

La Voz de Galicia

Galiciana- http://www.galiciana.bibliotecadegalicia.xunta.es => Diario deGalicia, El Pueblo Gallego, Gaceta de Galicia.



 

 

 

 

 

 

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario